torstai 6. maaliskuuta 2014

Eka viikko takana

Helouu!

Nyt oon siis ollu täällä Uudessa-Seelannissa viikon ja ainaki tähän mennessä kaikki on sujunu ihan mukavasti :) Vähän alkaa ottaa päähän nää host-sisarukset ku ne tappelee koko ajan mut kunhan ei mua niihin riitoihin vedä nii all is well i guess.

Lähinnä aika on kulunu ihmetellessä ja ihan perusasioiden hoitamisessa, mut on kaikkee kivaaki tullu tehtyy :) Oon päässy ratsastaa jo useemman kerran Boston-nimisellä pollella joka on noin 16-vuotias, eli nuorin mun hostperheen neljästä hevosesta. Eilen sain tehtyy sen kanssa läpimurron ku päätin koittaa miten se kulkee kannusten kanssa ja ai että ku elämä helpottu :D Se on ollu about 5 vuotta vaan käytännössä lasten puskapollena nii en ees olettanu että se osais kulkee oikein päin mut kas kummaa kyl se osaa! Oli aika mahtava fiilis kun se peräänanto sieltä löyty ees hetkeks, muistutti taas siitä et mikä ratsastamisessa onki nii hienoo :) Nyt vaan vähän reenii lisää nii kattoo jos kisakauden alussa lokakuussa pääsis starttaa vaik yhet koulukisat!

Boston ma määän

Koulun alotin tosiaan maanantaina ja en oikeen vieläkään ymmärrä tätä Uuden-Seelannin koulujärjestelmää ja muutenki mun koulu on hirmu sokkeloinen mut eiköhän tää tästä :D Tutustuin heti ekana päivänä ekalla tunnilla pariin supermukavaan tyttöön joitten seuras oon sit roikkunu aina koulussa. Tuun tosi hyvin juttuun etenki Brennan kanssa, se kuuntelee samoja bändejä ku mä ja tykkää liskoista ja haista ja koirista ja ollaan neljässä aineessa samoilla tunneilla nii ei kyl paremmin vois mennä! :D

Ekast päviäst alkaen välkillä on tullu ihmisiä juttelee ja kyselee mistä tuun ja kaikki on ollu hirmu mukavia. Ja tietämättömiä :D Pari tyyppiä on kysyny et puhutaanko Suomessa irlantia (eihän se ees oo kieli??), useempi on luullu et enkku on mun äidinkieli, suurin osa ei ees tiiä et Suomi on maa ja ne jotka tietää kyselee et onks meillä autoja ja asutaanko igluissa. Yleisin kysymys on et onks Suomessa kylmä ja kummallisin tähän mennessä on ollu että oonko mä rasisti ku suomalaiset on niin vaaleita :D Ainii ja pelottavan moni sanoo et on sääli et päädyin Tokoroaan.. :D

Mantsan tunnilla selitin (tai yritin selittää) parille tyypille Suomen koulujärjestelmästä ja ope oli ilmesesti perehtyny aiheeseen enemmänki ja selitti sit koko jutun paremmin mun puolesta. Ylipäätään kaikki opettajat ketkä mua opettaa on älyttömän kivoja, tykkään erityisesti mun hissan ja enkun maikasta.

Mulla on nyt kaks esitelmää tekeillä, toinen on hissan research työ Parihakasta, eli maorien pasifistikylän historiasta, syistä ja seurauksista ja sit enkussa toinen research työ jostain yhteiskunnallisesta kysymyksestä/väittämästä. Siihen enkun juttuun meillä on varmaan 20 eri aihetta mut en oo vielkään päättäny mistä haluun tehdä :D Niit on laidasta laitaan, mm "Rap music encourages discrimination against women", "Russia invading the Ukraine is wrong" ja "Parents who abuse their children should be sterilized". Kaikki ne aiheet on tosi mielenkiintosii ja meiän ei ees tarvii valita sitä researchin aihetta niistä vaan voidaan keksii oma. Kelasin et voisin ottaa aiheeks "The shark culling in Australia", joka ei siis oo tos listas mut pitää viel tarkistaa opelta et käyks se :) Enkku on jo nyt 1000 kertaa kivempaa ku äikkä :D

Laatukuva lukkarista

Maanantai ja tiistai oli normi koulupäivii, mut keskiviikosta eteenpäin meillä on ollu BP Business Challenge joka loppuu huomenna eli perjantaina. Ideana siis on et kolmen päivän aikana 10 ryhmää kehittää jokanen oman bisnesidean/tuotteen joka esitellään sitten vikana päivänä viidelle tuomarille, jotka päättää sitte niistä parhaan. Kuulostaa ehk helpolta mut joo sitä se ei oo :D Meiän pitää siis miettii ihan kaikki sen tuotteen ulkonäöstä ja hinnasta ihan markkinointiin ja budjetin luomiseen asti kolmessa päivässä. Se tuotteen keksiminen on siis pienin vaiva :D

Meiän tuote on nimeltään UFind ja se on tavallaan avaimenperä/laukkutagi joka on liitetty appiin jonka avulla pystyy näkemään missä se tagilla varustettu esine seikkailee. Eli toisin sanoen siis jos kadottaa vaikka avaimensa joissa on UFind-tagi kiinni nii ne löytää sit sen appin avulla. Keksittiin kans ultracool slogan: Don't Be a Loser! En tiiä saitteks mitään selvää tost mun selityksest, tuntuu jotenki oudolta sanoo se suomeks :D

Huomenna siis pitää esitellä toi idea tuomareille ja oon aik kuset housuis koska joudun selittää englanniks sen production-osan eli missä se valmistetaan, miten ja minne se kuljetetaan ja missä sitä myydään :D Mut kelatkaa kui helppoo mulle on pitää esitelmii koulus suomeks sit ku tuun takas kaiken tän jälkeen!

Ton business challengen lisäks ei oo mitään ihmeempii tapahtunu mut oon silti ollu viimeset pari päivää ihan törkeen väsyny, mikä on aika outoo koska nukun täällä _joka_ yö ainaki 10 tuntia, ku Suomessa nukuin keskimäärin ehkä 5-6 tuntia yössä :D Unirytmi on ihan pelottavan normaali. Väsymys varmaan johtuu osittain jet lagista (mikä ei kyl oo missään vaiheessa mitenkään huimasti ilmenny) ja sit siitä et pitää oikeesti keskittyy kokoajan kuuntelee mitä ihmiset sanoo ku enkuks ajatteleminen ei vielä suju ihan tosta vaan. Mut kyl tää kieli tuntuu helpommalt joka päivä ja jo se et lässytän näille eläimille englanniks kertoo aika paljon :D Vältän kyl vielä pitkiä selityksiä ku kieli vaan menee jotenki aina solmuun ja mun yleisimmät sanat tähän mennes on varmaan ollu "yeah" "what" ja "cool" :D

Huomenna illalla on joku Tokoroassa asuvien AFS-vaihtareitten BBQ ja lauantaina meen varmaan Brennan kaa kiertelee kaupunkia ellei hosteilla oo muuta mielessä ja silleee :)

Huhhuh ku tuli paljon tekstii, isken tähän loppuun viel vähän kuvii kevennykseks :D

See ya!


Sheeba, Pirate ja Bandit <3

       
miks mun kahvin kannessa lukee Huhtamäki




sE ON NIIN SÖPÖ

Kotii vastapäätä on jättekool leikkipuisto

Mun sänky on täynnä kissoja! Tää on Chewbacca eli Chewie

Making my way home from school and the sky is so damn blue

Still making my way home from school and the sky is still hella blue

Made my way home from school with the sky still being pretty blue!!  




4 kommenttia:

  1. Kivan näköisiä kuvia! Btw Irlannissa puhutaan enkun lisäks iiriä(enkuks se tosin on Irish tai Irish gaelic), joka on vanha kelttikieli ja ainakin Skotlannissa puhutaan jotain samansukuista kelttikieltä vielä.

    Ja Huhtamäki taas on hemmetin iso ja vanha suomalaisfirma, joka valmistaa erilaisia ruokapakkauksia ja noita muovikansia mm. takeaway kahvikuppeihin ja purilaispaikkojen limsoihin. Suurin osa niiden tuotannosta taitaa just mennä vientiin. Olin iteki yllättynyt miten laajalle niiden tuotteet on levinny maailmalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti! Ainii joo iirihän se kieli oliki, syyks sano jotain et Ireland ja Finland kuulostaa niin samalta hah :D

      Joo toi Huhtamäki hämmens mua aika tavalla, hyvä tietää!

      Poista
  2. Hei Ella! En tiiä muistatko mua enää, mut oltii matinkyläs samas koulus! On tosi kiva päästä lukee sun vaihto oppilas vuodesta. Toivottavasti sul on ihan tosi tosi kivaa ja saat paljon uusii frendei yms.
    -Danielle

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha tottakai mä sut muistan :D Kiva et tykkäät blogista ja joo aion todellaki pitää kivaa!

      Poista